RSS

Followers

10 Makanan Semulajadi Pemutih Kulit Badan dan Wajah Kamu


Ramai perempuan yang mendambakan kulit yang putih. Bukan apa-apa, kulit yang putih memang membuat kita lebih sesuai mengenakan pakaian warna apa saja (meskipun yang berkulit gelap pun boleh memilih warna apa saja asalkan sesuai). Selain itu, kulit yang putih kononnya dapt membuat orang lain melupakan kekurangan Anda yang lain.

Anda yang berkulit gelap, sebenarnya juga boleh mendapatkan kulit wajah yang lebih cerah, bersih, dan sihat, meskipun akan merasakan mustahil menjadi putih. Sedangkan untuk Anda yang sudah berkulit putih atau kuning langsat namun tak sempat merawat wajah karena kesibukan, ada cara yang mudah untuk mencerahkan kulit wajah Anda secara semulajadi. Berikut beberapa di antaranya.
1. Lada Benggala (Paprika)


Paprika adalah salah satu buah sayuran yang bagus untuk facial wajah Anda, dengan membuat masker dari olahan paprika Anda boleh memutihkan wajah Anda, dimana masker paprika ini boleh meningkatkan sirkulasi aliran darah di dalam wajah. Anda boleh menghancurkan (mem-blender) paprika merah atau hijau untuk menghasilkan pasta atau krim sebagai masker wajah. Oleskan pada wajah Anda dan kemudian biarkan selama lima belas minit, kemudian bersihkan wajah Anda dengan air dingin. Dengan krim paprika ini sel-sel kulit wajah Anda dapat lebih sihat dan pastinya wajah putih.
2. Yogurt


Yogurt ternyata boleh memberikan kelambapan untuk kulit wajah Anda. Dengan mencampur sedikit madu dan kemudian oleskan pada kulit wajah Anda, biarkan selama 10 minit kemudian dibersihkan dengan air. Masker berbahan yogurt ini boleh menghaluskan kulit wajah Anda, pastinya kulit wajah putih nan halus adalah dambaan semua orang.
3. Chamomile


Chamomile memang biasa dijadikan teh. Namun bunga ini boleh berfungsi sebagai bahan semulajadi untuk mencerahkan kulit wajah. Chamomile juga memiliki banyak kandungan untuk mengatasi mata yang bengkak. Anda hanya perlu mencelupkan kantong teh ke dalam air panas, dan biarkan sampai sejuk. Kemudian, tempelkan kantong teh pada mata. Lakukan hal ini selama dua minggu untuk melihat hasilnya.
4. Susu


Anda pasti sudah mendengar tentang manfaat mandi susu. Tetapi bila mandi susu dirasa terlalu susah, cukup gunakan susu untuk membasuh muka. Susu memiliki banyak bahan yang dapat mengurangi bintik-bintik hitam pada wajah, dan meningkatkan warna kulit dengan cara yang sempurna. Tuang beberapa titis susu pada kain pencuci muka, lalu gunakan kain tersebut untuk menggosok wajah dengan lembut. Susu akan menghilangkan sel-sel kulit mati yang menutup wajah, dan memberikan warna yang baru.
5. Minyak avocado


Banyak perempuan yang malas membersihkan wajah sebelum tidur, karana berasa penat dan mengantuk. Nah, minyak avocado dapat membantu Anda yang tak sempat mencuci muka sebelum tidur. Minyak ini secara efektif membantu menghilangkan sisa-sisa riasan wajah. Setelah menghapuskan sisa make-up, gunakan tisu untuk menyerap kelebihan minyak yang tertinggal di wajah.
6. Limau dan putih telur


Putih telur sering disebut mampu mengencangkan kulit wajah. Untuk memperbaiki warna kulit, campurkan limau nipis dengan putih telur. Gunakan bahan ini sebagai masker wajah. Oleskan masker limau dan putih telur ini ke wajah, lalu biarkan mengering sendiri. Setelah 5 - 10 minit, basuh muka Anda dengan air dingin. Hasilnya Anda lihat setelah rutin melakukan hal ini paling tidak seminggu.
7. Almond


Almond dapat membantu mengurangi kegelapan warna kulit, sehingga kulit akan terlihat lebih cerah. Cara untuk menggunakan almon untuk memutihkan kulit adalah dengan mencampurkan almon dengan susu dan sedikit kunyit. Caranya, pada pagi hari, rendam 4-5 biji almond dan satu ruas kunyit dalam susu cair. Pada malam harinya, keluarkan kunyit, lalu haluskan almon dalam susu tersebut hingga menjadi doh pasta. Oleskan campuran ini pada wajah dan leher dan biarkan semalaman. Setelah itu, pada pagi harinya bilas dengan air sejuk dan bersihkan. Untuk hasil yang baik, lakukan cara ini 2 minggu sekali.
8. Tomato


Tomat kaya vitamin C yang bermanfaat untuk memutihkan kulit. Banyak kosmetik pencerah kulit yang memakai ekstrak tomat0 sebagai bahan aktifnya. Nah, jika Anda ingin memakai tomato segar sebagai pemutih kulit, ambil tomato berukuran besar lalu parut. Tambahkan 2-3 titis air lemon dan beberapa titis air mawar, aduk hingga rata. Oleskan pada wajah dan leher, biarkan selama 15 minit,lalu bilas. Lakukan cara ini setidaknya seminggu sekali.
9. Papaya


Papaya yang berwarna hijau atau oren berkhasiat mencerahkan kulit. Papaya hijau mengandung enzim papain yang ideal untuk memutihkan kulit. Caranya, ambil satu sudu makan papaya hijau yang telah dihaluskan, dan satu sudu makan papaya masak, campurkan. Oleskan pada wajah dan biarkan selama 15 menit, lalu bilas. Lakukan cara ini setiap hari untuk hasil yang optimal.
10. Kentang


Kentang ternyata bermanfaat untuk memutihkan kulit. Jus kentang dapat digunakan sebagai pemutih bagi kulit kita. Caranya, parut satu biji kentang dan tambahkan satu sudu teh madu, campur lalu oleskan pada kulit wajah dan leher. biarkan selama 20 minit, lalu bilas dengan air. Ramuan ini sesuai untuk semua jenis kulit.

Cara-cara di atas merupakan cara semulajadi memutihkan kulit menggunakan bahan tradisional yang tentunya selamat digunakan. Semoga dengan tips di atas, kulit anda dapat terlihat lebih putih dan cerah secara cepat.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

_Ulangtahun Kami_

Entry Utk hArI Nie...
16 Mac...

Tarikh nie Genap 7 Tahun kami kenal...walaupun ada banyak DuGaan yang Mendatang
Orang katA kALAu da jODoh takkan Ke MAna...


UcAPAn si Dia Yang masih MENGIngati...
Selamat ulang tahun Perkenalan kita...da genap 7 tAHun Kan..
hehehehe..

Terima  KasiH masih iNGAT Lagi..
Selamat ULang TahUN...



sEMOga perkEnalan ini akan Kekal SelAmaNyA....


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

rINDu awak...



sAYA rinDu awak...

hmm Rasa cam tak siHat pulak time2 caM nIe...
bARu kena uJan sikit jer Da mULa RaSa pENing Pale..
huhuhuhu..


KerinduaN saaT sendiriAn...
huhuhu...
Nak Awak...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

DresS for DinneR

ermmm menghabiskan sisa2 mlm
nie crite kmi...

_dress 4 dinner_

huhuhuhu orang lain da prepare da baju untuk dinner t...
errr saya??
huhuhuhu masih belum lagi....

huhuhuhu...
dlm2 mencari dress utk dinner t ada la jgk try2 geng gonjeng2 punyer dresss..
.
huhuhuhu menarik n sgt cntik tw dorg pnyer dress
ida ngan tema biru n purple...
eiya pulak biru oren...

hehehehe melaram org punyer dress la dlu...
hehehhehe nie yang saya nak tunjuk pd korang bju yang sy try dr iqha

hehehehehe nice....ala2 princess gitu...

cantik kn design nyer....suke sgt2...
tq dear,,,bg saya try bju...hehehehe



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Diskusi @ Moderator ???

Diskusi “Sejenak Bersama Geografi”


Hehehe diundang untuk menjadi moderator untuk sebuah majlis anjuran Jabatan Geografi semperna Minggu Geografi...
dalam fikiran...layakkah aq??
erm mungkin boleh mencuba....
tak cuba tak tahu kan...


hehehehe nak tergelak pown ada bila saya punya "lovely roomte" bgtw suara saya cm pemberita...
hahahhahaha
sabor ajer ngn si ida nie,,,.


errrr betol ker cam suare pemberita,..
stakat nie da dua orang cakap suara saya cam pemberita....
termasuklah si ehem2 akk miza...hahahahah


Ok...berbalik citer tadi... dari kol 8 pagi sampai 12 tgahhari...lame tuhh....
errrr....
camner aek...agak2 leh hndle x...
huhuhuhu semoga segalanya berjalan dengan lancar...


Pray for me... love u all... 

also need support from mr.mokaa...


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Inai dijari ini... :)

Berinai sudah ....hanya menunggu....



Diharap saat yang dinanti akan tiba nanti....


hari nie buat keja giler....hahahaha berinai....then kluar orang cakap selamat pengantin baru...hehehehehehe malu menyorok blakang kawan...

HEHe....HEHE

Untuk yang pertama kalinya....
dadddaaadaaaaaaaaaaaaa.... <3




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

rEAD this messagE


counters